Självbestämmande är viktigast.
Som kund hos oss ska du alltid känna att du har självbestämmande. Det är grunden både för att få tillstånd att bedriva assistansverksamhet av IVO och för att bli IfA-godkända. Vi är godkända av både IVO och IfA.
IVOs godkännande.
Sedan den 1 januari 2011 måste privata företag som vill anordna personlig assistans enligt 9 § 2 LSS ha tillstånd från IVO. Inga företag får alltså starta verksamhet med personlig assistans utan att först ha fått tillstånd för det. Innan IVO utfärdar tillstånd undersöker de en mängd saker. Bland annat hur företaget bedriver verksamheten, organisation, kompetens, finansiering etc. Tillstånd ges endast till den som visar sig lämplig att bedriva sådan assistansverksamhet.
IfA godkännande.
För att bli godkänd av IfA (Intressegruppen för Assistansberättigade) ska man uppfylla de krav IfA ställer på en seriös assistansverksamhet. Verksamheten måste först ha tillstånd från Socialstyrelsen/IVO för att bedriva personlig assistans. IfAs grundinställning är att personlig assistans ska vara brukarstyrd, eftersom personlig assistans är att ha självbestämmande över sitt eget liv. Brukarens (eller i förekommande fall legal ställföreträdares) inflytande över assistansen och rättigheter gentemot anordnare måste garanteras. Villkoren har delats upp i fyra delar; 1) brukarens ställning i verksamheten, 2) kvaliteten på verksamheten, 3) ekonomi och 4) arbetsgivaransvar.
Vad betyder det för dig?
Hos oss kan du alltid känna dig lugn och veta att vi tar hand om byråkratin, juridiken och personalen. Och att allting sker på ett korrekt sätt. Som kund hos oss ska du alltid kunna ha ett stort självbestämmande och inflytande på den assistans som utförs och samordnas av oss. De nöjd-kund-undersökningar vi regelbundet utför visar att vi också lyckas uppfylla våra högt ställda ambitioner.
Överenskommelser.
Innan vi börjar samarbeta kommer vi överens om hur assistansen ska utföras. Detta sammanställer vi i en överenskommelse där det definieras klart och tydlig vem som gör vad.
Hos oss kan du till exempel påverka:
– vilka som är dina personliga assistenter
– hur arbetsschemat ska se ut
– vilka arbetsuppgifter assistenterna ska utföra
– att assistenterna har bra och rättvis lön
– att vi rekryterar bra assistenter och kan behålla dem
– att assistenterna får utbildning utifrån dina behov
Löpande rapporter.
Varje månad får du tydliga rapporter som gör det enkelt att ha kontroll över alla detaljer. Vi ger dig löpande rapporter om timmar, ekonomi, kringkostnadsmedel etc.
Hjälp med assistansersättning.
Alla våra kunder får hjälp i samband med ansökningar om assistansersättning och omprövningar. Om du inte är nöjd med ditt beslut hjälper vi dig att gå vidare. Vi hjälper dig att övervaka att användandet av din assistansersättning överensstämmer med gällande lagstiftning och praxis. Vi hjälper dig också med att söka tillfälligt utökad assistansersättning, till exempel i samband med resor.
Uppsägningstid.
Hos oss gäller tre månaders ömsesidig uppsägningstid, precis som hos de flesta seriösa aktörer i branschen. Men vi är inte omöjliga. Självklart finns det situationer när vårt samarbete behöver avslutas betydligt snabbare. Och då är vi inte omöjliga. Tvärtom, det löser vi enkelt genom att prata med varandra.
Löneadministration.
Har du lönefrågor så vänder du dig till vår löneadministratör.
Jouren.
Ibland så händer det man inte tror ska hända. Det är för de tillfällena vi har vår jour. Den har du tillgång till dygnet runt.